Winterblues in eigen hand

Winterblues in eigen hand

 

 

woman-578428_1920
Winterblues, heb je in eigen hand

Futloos, hoofdpijn, moe, je voelt je somber. De winkels liggen vol met truien, jassen om ons te beschermen tegen de komst van mr. Winter. Heb jij ook zo’n last van de winterblues? .

Zou je het liefst een winterslaap houden en pas weer wakker worden in het voorjaar? Dan ben je niet de enige. Veel mensen voelen zich somber in de winter. Je herkent dat vast wel: als je s’avonds eenmaal op de bank zit ben je er niet meer af te krijgen.
Symptomen winterdepressie
De winterblues kan gepaard gaan met de volgende symptomen:

Neerslachtig gevoel
Vermoeidheid
Veel slapen
Veel eten
Gewichtstoename
Snel geïrriteerd
Zwaar gevoel in het lichaam

Behandeling
Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om dit te voorkomen. Je lichaam maakt minder serotinine en melatonine aan als we te weinig daglicht zien, dit heeft een negatief effect op je hormonale balans. Daarom is regelmatig buitenlopen belangrijk.
Toch is er nog een manier om een winterdepressie te voorkomen volgens Ruta Puylaert, natuurgeneeskundig therapeute.
Reflexzonetherapie is een eeuwenoude vorm van drukpuntmassage die ervan uitgaat dat de voeten het lichaam weerspiegelen. Elk onderdeel van je lichaam kan via de voetzones of handzones worden gestimuleerd dmv massage. Op deze wijze worden de klachten als het ware via de voeten/handen behandeld.

Neem nou bijvoorbeeld de hypofyse , dit is een belangrijk orgaantje in ons hoofd dat verantwoordelijk is voor de aanmaak van diverse hormonen. Melatonine is bijvoorbeeld zo’n hormoon dat  zorgt dat je beter slaapt en je overdag meer energie hebt . Melatonine is ook te koop als pilletjes tegen slapeloosheid en andere slaapproblemen. Maar het is helemaal niet nodig om deze pillen te kopen. Je kunt je lichaam ook zelf melatonine laten maken door de juiste reflexzone in je voet of hand te stimuleren.

Aan de slag
Steek je duim op. De reflexzone voor de hypofyse zit in het midden van je duim. Je kunt dit voelen als een klein knopje. Knijp met je de duim flink op het hypofysepunt van je andere duim en wissel van hand. Masseer het topje van je duimen ook. Herhaal dit dagelijks. Zorg daarnaast voor voldoende buitenlucht, gezonde voeding, beweging en neem bijvoorbeeld eens een verwarmend voetenbadje met gember. Blijven de klachten aanhouden, bezoek dan een arts.

Kortom… de winterblues heb je op deze manier in eigen hand!